Mare atentie – Consumul de cofeina la pacientii cu anxietate si depresie

Pacientii cu anxietate si depresie ar trebui sa limiteze consumul de cofeina intrucat aceasta le poate accentua simptomele cauzate de tulburarile psihice. Senzatia de neliniste, atacurile de panica si tulburarile somnului ce apar pe fondul tulburarilor anxioase sau gandurilor depresive sunt mentinute sau chiar agravate de aparent inofensiva ceasca de cafea.

Cafeaua are o multime de beneficii pentru organism insa, fiind un stimulent pentru creier, ea poate cauza o serie de efecte nedorite daca este consumata in exces sau in momente nepotrivite.

Cofeina in exces poate cauza simptome nedorite si persoanelor care nu sufera de vreo tulburare psihica. Specialistii sustin ca ar trebui sa limitam cantitatea de cofeina la 400 mg pe zi, aceasta doza fiind considerata una sigura, care nu creeaza probleme – asta inseamna 3-4 cesti de cafea la ibric, facuta de tine.

Depasirea acestei cantitati poate cauza intoxicatie cu cofeina, care vine la pachet cu o serie de simptome nedorite.

Iata cateva dintre acestea:

Agitate, neliniste
Tulburari ale somnului
Ameteli
Puls accelerat
Greata
Diaree
Modificari ale dispozitiei.

Cofeina are abilitatea de a declansa reactia de tip “lupta sau fugi” in organism, reactie care declanseaza de multe ori atacuri de panica sau de anxietate.

Daca in mod normal o persoana sanatoasa poate sa bea 3-4 cesti de cafea fara sa aiba probleme, pacientul care sufera de anxietate sau depresie ar trebui sa se limiteze la o singura ceasca pe zi, consumata neaparat in prima parte a zilei.

Asta pentru ca in cazul acestora, cofeina stimuleaza creierul si favorizeaza simptomele specifice anxietatii ori depresiei.

Cofeina la pacientul anxios

Cofeina stimuleaza secretia cortizolului, denumit si hormon al stresului, care oricum este secretat in exces la pacientul care sufera de anxietate. Asadar, nu e de mirare ca toleranta la stres se diminueaza pe fondul consumului excesiv de cafea.

Mai mult decat atat, fiind un stimulent pentru creier, cofeina induce starea de alerta, care poate declansa un atac de panica pacientului care sufera de anxietate.

Simptome ale anxietatii precum diareea, transpiratiile, palpitatiile sau problemele cu somnul sunt agravate de consumul de cofeina.

De aceea, multi specialisti in psihologie si psihiatrie recomanda pacientului anxios sa se limiteze la o ceasca de cafea sau ceai negru pe zi, de preferat consumata pana in orele pranzului. Alte bauturi sau suplimente alimentare care contin cofeina vor fi evitate cu orice pret.

Pacientul anxios va simti imediat beneficiile reducerii cantitatii de cofeina consumata, simptomele resimtite fiind mult mai blande decat erau pe fondul cofeinei in exces.

Daca vrei sa consumi cafea fara sa iti agravezi anxietatea, alege o varianta fara cofeina.

Cofeina la pacientul depresiv

In primul rand, agravand anxietatea, cofeina creste riscul de depresie.

Apoi, cofeina afecteaza calitatea somnului. Se stie ca privarea de somn favorizeaza depresia. Intrucat oboseala si epuizarea sunt specifice depresiei, pacientul poate fi tentat sa consume si mai multa cofeina, iar astfel se intareste cercul vicios care mentine starile depresive.

Pentru a verifica efectul pe care cofeina il are asupra organismului, poti incerca sa limitezi cantitatea consumata la o singura ceasca pe zi si sa observi daca exista sau nu vreo imbunatatire a starii tale. Daca simptomele se amelioreaza, inseamna ca in cazul tau cofeina agraveaza manifestarile depresiei.

Renuntarea la cofeina – recomandari

Daca suferi de depresie sau anxietate si vrei sa renunti complet la cofeina, trebuie sa stii sa exista posibilitatea ca in primele zile sa ai simptomele unui sevraj. Concret, pot aparea durerile de cap, oboseala accentuata, agravarea anxietatii, problemele de concentrare, accentuarea starilor depresive, nervozitatea si tremurul.

In primele 24-48 de ore dupa ce renunti la cofeina, aceste simptome iti vor da batai de cap, insa apoi vor disparea treptat, pe masura ce organismul se va obisnui fara ea.

Hidratarea, odihna si alimentatia sanatoasa te vor ajuta sa depasesti perioada aceasta cu bine.

Vrei sa citesti GRATUIT si alte articole?
Tot ce trebuie sa faci e sa apesi butonul de LIKE si le vei primi!

SURSA

Loading...